„Digitální technologie jsou součástí našich každodenních životů, téměř všichni vlastníme a používáme chytré mobilní telefony, jsme zvyklí pracovat na čím dál vyspělejších počítačích, které využíváme s tablety i ke své zábavě,“ uvádí radní JUDr. Petr Lachnit.
Popisek: Kurz práce s tabletem pro seniory v Komunitním centru Prádelna
„Fotografujeme moderními digitálními přístroji, které nabízejí nepřeberné množství funkcí, používáme navigace, čteme knihy v elektronických čtečkách, pomocí moderních technologií můžeme na dálku řídit skoro celou domácnost,“ dodává Lachnit.
Tohle všechno je pro mladou generaci lidí něco naprosto samozřejmého a umějí tyto přístroje ovládat. V současnosti však tyto moderní technologie podstatným způsobem ovlivňují trávení volného času také seniorů a způsob jejich komunikace s rodinou a přáteli. Digitální technika jim totiž umožňuje velmi jednoduše a rychle sdílet své zážitky, fotografie, zprostředkovávat komunikaci i získávat nejnovější informace.
Doslova se dá říci, že digitální technologie spoluvytvářejí současnou společnost a ovlivňují život všech lidí. Dnes by již každý člověk, ať už mladý nebo starý, měl umět zapnout počítač, mobilní telefon, využívat možností internetu, mobilních aplikací a vlastně všeho, co dnešní moderní digitální technologie nabízejí. Cílem společnosti je vytvořit podmínky a vzdělávací příležitosti, aby lidé cítili potřebu vzdělávat se a také mohli a chtěli tuto potřebu uspokojit i v seniorském věku. Komunitní centrum Prádelna v Holečkově ulici na pražském Smíchově proto provozuje již několikátým rokem pravidelné kurzy práce s PC, poradnu s digitální technikou a nově také kurz práce s tabletem.
Kromě těchto pravidelných aktivit nabídlo seniorům např. Školu digitální fotografie, která se konala v rámci projektu Senzační Senioři, a další jednorázové semináře. Zájem o kurzy je velký a již je absolvovaly desítky seniorů z Prahy 5. Nyní probíhají kurzy práce s počítačem také v Komunitním centru Louka, které se nachází u Smíchovského nádraží. Technologické, ale i společenské a kulturní proměny v posledních dekádách vedly k úvahám o tom, jakými kompetencemi by měl disponovat člověk dvacátého prvního století – tzv. 21st Century skills. K těmto dovednostem patří kromě kreativity, schopnosti spolupráce a kritického myšlení především dovednost komunikace s využitím digitálních technologií – nástrojů či služeb. Digitálně gramotní lidé mají být schopni jakýchkoliv aktivit s digitálními technologiemi, které musí řešit v rámci různých životních situací, ať už máme na mysli práci, učení, volný čas nebo i další aspekty každodenního života. A toto se týká také seniorů, pro něž má digitální gramotnost obrovský význam z hlediska kvality života.