foto: Se svolením Petra Lachnita/Petr Lachnit
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Radní Městské části Praha 5 za ANO na svém Facebooku 12. února k výstavě fotografií Renného Polaneckého „O Černé a Bílé“ v Komunitním centru Prádelna
Výstava fotografií Renného Polaneckého „O Černé a Bílé“ v Komunitním centru Prádelna.
Po několika výstavách věnovaných různým malířským technikám přišla v únoru Galerie Prádelna při Komunitním centru Prádelna v Holečkově ulici s výstavou fotografií. A to dokonce klasických analogových monochromatických fotografií, která nabídne průřez tvorbou Reného Polaneckého.
Výstava fotografií Reného Polaneckého byla zahájena vernisáží v pátek 4. února a návštěvníci ji mohou navštívit do 4. března.
René Polanecký se narodil v roce 1978 v Kladně. Fotografii se volnočasově věnuje více než 10 let, z toho posledních několik let se zaměřuje na fotografii analogovou.
Exponovaný filmový materiál sám zpracovává a realizuje i vyvolání výsledných pozitivů/fotografií. Celý proces probíhá tzv. „mokrou cestou“, tedy v temné komoře, pomocí daných chemických procesů. Díky tomu je každý vyhotovený snímek originálem, kdy výsledná fotografie často zabere i několik hodin aktivní práce.
Autor fotografuje monochromaticky, nejčastěji krajinu a architekturu. Nevyhýbá se však ani dalším fotografickým odvětvím, jakými jsou například portrétní fotografie či fotografie aktu. Pro svou práci využívá středoformátovou a velkoformátovou kameru, které mu umožní plnou technickou kontrolu nad snímkem.
Za sebou má dvě vlastní výstavy i spolupráci s dílčími periodiky (noviny/časopisy), kde byly jeho fotografie uveřejněny. Do svých fotografií se snaží promítnout harmonii, klid a vyváženost. Analogovou fotografii pak vnímá jako nalezení rovnováhy mezi faktickým zachycením reality a uměleckým pohledem autora. Na připravované výstavě představí dílčí výběr ze svých fotografií.
V dnešní digitální a uspěchané době, kdy dominuje instantní fotografie vytvořená většinou smartphonem a upravená předpřipravenými filtry působí tvorba Reného Polaneckého jako zjevení. Osobně velmi oceňuji náročnou a precizní práci při vytváření originálních fotografií tzv. mokrou cestou, neboť se jedná o původní, takřka alchymický proces zachycení obrazu, který však díky tomu působí niterně mnohem silněji proti záplavě digitálních momentek. Zároveň tato tvorba evokuje zpomalení, zklidnění a určitou introspekci, což jsou atributy, které zejména v poslední době potřebuje každý z nás.
Publikováno se souhlasem autora